Anmeldelser

Alle bøger i serien er sluppet gennem nåleøjet og har fået en lektørudtalelse, da de udkom 1. gang. Her kan du læse lektørudtalelesen. Læs også Steen Hildebrandts anmeldelse i Børsen.

Fra dansk BiblioteksCenter as
Lektørudtalelse (04/15) 2 511 610 0 (A)
Præsentationer der fænger / Kirsten Andersen, Mariann Bach Nielsen og Claus Bekker Jensen; illustrationer . Claus Bekker Jensen. – Mnemosyne Kurser & forlag. – 2 bind. – DK 80.8

“De tre forfattere er alle erfarne konsulenter og undervisere indenfor kommunikation, og deres ny tobindsværk er grund- og inspirationsbøger om at præsentere og formidle sit budskab til andre. Det man nu med et ofte brugt udtryk kalder vidensdeling.

Bog 1 er teorien bag en god og virkningsfuld præsentation af et budskab, som fanger modtagerens opmærksomhed og formidler, hvad man ønsker. Bogen fortæller med mange eksemplers magt, hvordan man vækker og fastholder opmærksomheden hos modtageren, argumenterer og overbeviser. Andre emner er taler, foredrag, manuskriptskrivning og om at bruge sin ”personlige power” i præsentationen.

Bog 2 beskriver de mange muligheder med visuelle udtryk, grafik, overheads, flipover, dvd, video o.lign. Begge bøger virker lettilgængelige, rigt illustreret med små tegninger og figurer, og er på den måde effektiv præsentation i praksis. Der findes allerede mange andre bøger om kommunikation, men denne lille serie virker forfriskende og er lige til at gå til for dem, som savner inspiration til en eller anden form for præsentation af et budskab.”

Carsten Nørby Sørensen

Steen Hildebrandt, professor ved Institut for Organisation og Ledelse, Handelshøjskolen i Århus, skrev i Børsens bognoter:

“Præsentation af budskaber er noget, som rigtig mange mennesker til stadighed arbejder med og kan blive bedre til. Mnemosyne kurser og Forlag har udgivet to bøger om præsentationsteknik, der er meget instruktive, meget kvalificerede og lette at arbejde med. De hedder Præsentationer der fænger. Få dit budskab igennem. Bind 1 handler om, hvordan du afdækker målgruppens behov, får de kreative ideer, der gør dine indlæg interessante, bygger en lejlighedstale op, så den skaber stemning, bygger et fagligt indlæg op, så det bliver forståeligt, udarbejder et talervenligt manuskript, gør nervøsitet til din forbudsfælle, fanger og fastholder dine tilhøreres interesse, opbygger troværdighed, etablerer dialog, arbejder med din egen personlige power. Bind 2 indeholder en række afsnit om forskellige grafiske virkemidler, om at sætte billeder på, overhead- og pc-projektor, flipover, wallpaper og skilte, tavle, whiteboard og elektronisk tavle, bånd, cd, video og om at kombinere de forskellige av-midler. Som man kan se, er det hele med. Det er velillustreret, fyldt med eksempler, klare tekster og forklaringer. Et fantastisk stærkt materiale både for nybegynderen inden for feltet, men også de mere garvede kan forfine og blive mindet om, at de måske på nogle områder er ved at falde af på den.”

Kilde: Børsen, fredag den 13. februar 2004